Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva

Imprimati articolul

Danemarca produselor bio

Despre Danemarca

Danemarca, cea mai mică şi cea mai sudică ţară a Europei de Nord, situată între Marea Nordului şi Marea Baltică, este în cea mai mare parte o câmpie plată, cu o agricultură de înaltă performanţă.

A şaptea economie a lumii în privinţa competitivităţii, Danemarca este un exportator net de alimente. Ea este astăzi prima în topul 10 în Europa, dacă se compară suprafaţa cultivată ecologic cu totalul suprafeţei agricole. În Uniunea Europeană, 3,9% din totalul suprafeţei agricole este cultivată în sistem ecologic.

O briză scandinavă suflă printre pavilioanele târgului internaţional de comerţ cu produse ecologice BioFach din Nürnberg, aflat la a 20-a ediţie, aniversară: Danemarca este ţara anului 2009 la produse bio! Directorul târgului BioFach, Udo Funke, declară: „Am ales Danemarca deoarece are una dintre pieţele ecologice lidere la nivel mondial.

În plus, Danemarca este un partener important la exportul de produse bio certificate pe plan internaţional. Suntem convinşi că ea va continua şi în viitor să joace un rol important pe piaţa produselor bio.“

Pionier în domeniul ecologiei

Ca prima ţară la nivel mondial, Danemarca a introdus încă din 1973 o lege a protecţiei naturii. De aceea, desemnarea capitalei Copenhaga ca sediu al Agenţiei Europene a Mediului în 1994 a fost pentru Uniunea Europeană o alegere de la sine înţeleasă.

Puternica conştiinţă de protecţie a mediului dezvoltată de-a lungul anilor a contribuit hotărâtor la instaurarea consumului de alimente ecologice. Tot Danemarca a fost prima ţară la nivel mondial care a introdus o certificare bio controlată de către stat. Din 1995, cota de produse ecologice precum lapte, carne, ouă, legume şi pâine a crescut.

Încă de acum aproape 25 de ani, la începuturile dezvoltării agriculturii ecologice moderne, Danemarca a fost între primele patru sau cinci ţări lidere în Europa în acest domeniu. Producţia agricolă ecologică în Danemarca înregistrează de la începutul anilor ’90 o creştere constantă.

Cea mai mare grupă de produse ecologice o reprezintă produsele lactate. În cadrul producţiei de fructe şi legume, morcovii, ceapa şi cartofii sunt lideri la export cu cote de piaţă de 15, 6 şi 4 procente fiecare. Aproximativ 14% din totalul ouălor produse în Danemarca sunt bio.

Reîntoarcerea la agricultura ecologică
În 1988, în Danemarca existau 150 de exploataţii agricole ecologice. Tot în acest an a fost vândut primul litru de lapte bio. Din ce în ce mai multe ferme se reîntorc la agricultura ecologică, în prezent aproape 3.500 de ferme fiind certificate pentru producţia ecologică, aceasta reprezentând cca. 7% din totalul exploataţiilor agricole daneze. Ele cultivă un total de 160.000 ha, care echivalează cu 6% din totalul suprafeţei agricole. Aproape jumătate dintre exploataţiile agricole ecologice sunt ferme de creştere a animalelor.

Lider european la consumul de produse bio

Produsele bio sunt o temă majoră în Danemarca, dar nu una nouă. Încă din anii ’80 Danemarca a fost una dintre ţările pioniere la produse bio, iar acest fapt nu s-a schimbat mult până în prezent. Cota de piaţă pentru produse bio este de 6,5%, iar la lapte proaspăt ea atinge 30%.

Spre comparaţie, în Europa Occidentală media este de aproximativ 5%. La nivel mondial, cota produselor ecologice vândute este de 1-2% din totalul vânzărilor de pro­duse alimentare. Piaţa produselor ecologice creşte cu mult mai repede decât restul industriei alimen­tare, atât în ţările dezvol­tate cât şi în cele în curs de dezvoltare.

Ecologia s-a înrădăcinat pe piaţa daneză în cotidianul consuma­torului şi a atins în 2008 o creştere de 15 procente. Consu­matorii danezi cheltuiesc în medie 80 € pe an pentru produse bio, aceasta făcându-i lideri în Uniunea Europeană. Pe locurile 2 şi 3, la mare distanţă, se situează Austria cu 64 € şi Germania, cu o medie de 56 € pe cap de locuitor.

Exportul de alimente bio

Agricultura daneză a fost dintotdeauna orientată spre pieţele externe, iar astăzi 66% din producţia alimentară daneză este exportată. Produse tradiţionale daneze ca bacon-ul şi untul Lurpak sunt cunoscute în întreaga lume. Timp de zeci de ani au fost parte a identităţii daneze împreună cu berea daneză din Carlsberg.

Menţinându-şi tradiţia, producătorii danezi îşi îmbogăţesc în prezent exportul de alimente cu un portofoliu extins de produse bio. Aproximativ 10 procente din producţia ecologică daneză merg la export.

Cei mai mari importatori sunt: Anglia, Germania, Suedia şi SUA. În aceste patru ţări sunt livrate 75% din totalul exportului danez de produse alimentare ecologice. Un rol economic major îl joacă exportul către ţările vecine. Vecinătatea sa cu Germania, ţara cu cea mai mare piaţă de produse ecologice din Europa, constituie un avantaj competitiv pentru Danemarca.

Structura exportului

Gama produselor biologice daneze pentru export include:

• lapte proaspăt şi brânză de vacă şi de capră;
• carne şi mezeluri; • fructe şi legume; • făină şi cereale;
• bere, coniac, sucuri; • dulceţuri, îngheţate, ciocolate;
• salate şi alte produse preambalate din gama
a 4-a (convenience).

Agricultura ecologică a devenit un răsunător succes în Danemarca datorită unei lungi şi strânse cooperări între companii, fermieri inovatori şi sectorul de desfacere. Mai nou, canalele de distribuţie şi magazinele alimentare şi-au dat seama că preţul final la consumator al produselor bio, deşi depăşeşte cu maximum 25% preţul produselor convenţionale din aceeaşi gamă, este totuşi acceptabil.

Simona-Inès Niţescu
REVISTA LUMEA SATULUI, NR.10, 16-31 MAI 2009

Vizualizari: 2195



֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI