Home   Despre noi   Abonamente   Video   Articole   Oferte   Anunturi   Newsletter   Agro Business   Contact   Arhiva
     

Imprimati articolul

Reforma învăţământului, o utopie

Începutul verii s-a confruntat de când ne ştim cu ceea ce copiii noştri numesc „vacanţa mare“. Vreme de mai bine de două luni lumea copilăriei devine ea însăşi, nemaifiind constrânsă de rigorile şcolii. Problema ultimilor ani – punctul  fierbinte al acestui moment – o constituie, cum se mai zice, numărătoarea bobocilor. Adică, luând-o pe degete acum se desprinde grâul de negară. Câţi şcolari ori studenţi au plecat în cursă în urmă cu un an şi câţi se pot mândri la final de an şcolar ori universitar cu o promovare integrală? De ce este atât de important câtă lume populează lumea şcolii într-o anume ţară?

De când e lumea şi pământul, cum se spune, un om instruit dincolo de capacitatea profesională îşi sporeşte, îşi lărgeşte orizontul cunoaşterii. Priveşte, poate privi adică lumea ca lume, cu alţi ochi.  Sigur se impune de la bun început o precizare.

Un atestat profesional, o diplomă universitară prin însăşi existenţa ei nu garantează şi calităţile intrinsece ale deţinătorului. Cel care o deţine demonstrează cum că a parcurs un „drum al cunoaşterii“ uneori destul de spinos, dar aceasta nu înseamnă că locul lui este de acum doar unul către fotoliile de manager.

România a cunoscut în ultimii ani cea mai importantă revoluţie tehnică. De la sistemul IT, calculatoarele şi universul lor, până la sofisticatele maşini agricole – e greu de presupus că se mai poate mişca cineva fără cunoştinţe la nivel superior. Şi totuşi în România doar un cetăţean din cinci are diplomă universitară, în mediul rural cu deosebire apărând o boală pe care o credeam eradicată – analfabetismul.

O statistică recentă arată că peste 1.600 de aşa-zişi oameni de afaceri nu ştiu să scrie şi să citească. În acelaşi timp, „explozia“ universităţilor private a netezit drumul către râvnita diplomă de absolvent cu studii superioare. Se recunoaşte, de altminteri, că la un salt al învăţământului superior românesc de zece procente anual faţă de numai 2,3 procente în UE n-a fost posibilă şi asigurarea unei calităţi pe măsură.

Situaţia este asemănătoare şi în alte ţări est-europene precum Ungaria şi Bulgaria. O altă constatare cu consecinţe grave pentru gradul de instrucţie naţional o reprezintă şi faptul că cei mai numeroşi absolvenţi de învăţământ superior provin din mediul urban. Altfel cum? veţi zice de vreme ce există o vizibilă inechitate între şcoala oraşului şi cea a satului.

Ba, mai mult! Peste 40% dintre unităţile de învăţământ de la sate au fost comasate sau pur şi simplu desfiinţate. În România începutului de secol există clase în care, în paralel, un cadru didactic predă la ani diferiţi. Calificarea învăţătorilor şi profesorilor din mediul rural este una mai mult decât precară.

50% dintre aceştia sunt fie necalificaţi, fie specializaţi în altă disciplină decât cea pe care, chipurile, o predau. Lipsa manualelor şcolare adecvate, a rechizitelor necesare, absenteismul şi, în general, dezinteresul pentru o carieră calificată marchează un sistem de învăţământ ce abia mai gâfâie într-o epocă în care totuşi cuvântul de ordine începe să fie competitivitatea.

În vestul Europei calitatea muncii are preţul ei. Pregătirea superioară este aici o condiţie fără de care nu se mai poate. În România, arată statisticile, diferenţa de salarizare între cei cu diplomă şi cei fără este cea mai mare. În vreme ce un titrat univer­sitar primeşte în medie 4.000 de euro pe an, un absolvent de opt clase încasează doar 1.800 de euro, faţă de 2.500 de euro un absolvent de liceu.

Esenţial mi se pare că viitorul nu mai poate fi croit fără un sistem de învăţământ echitabil şi adecvat. Revoluţia ştiinţifică mondială, ritmul ei mai mult decât alert impun politici noi. Reforma învăţământului românesc este încă una utopică. Şi anii trec, se duc, în vreme ce aurul cenuşiu al românilor dos­peşte în adâncurile, în tenebrele de nepătruns ale ignoranţei generale.

Gheorghe VERMAN
REVISTA LUMEA SATULUI NR. 14, 16-31 IULIE 2012

Vizualizari: 500


֩ Comentarii

--> Click aici pentru a adauga un comentariu




© 2005-2011 REVISTA LUMEA SATULUI